روند طراحی معماری معماری 98 | معماری نواز
انتشار: خرداد 21، 1402
بروزرسانی: 01 تیر 1404

روند طراحی معماری معماری 98 | معماری نواز

روند طراحی معماری معماری 98 | معماری نواز

با توجه به اطلاعات جمع آوری شده معمار کانسپت طرح را مطرح میکند و برای اجرایی کردن آن از ایده های مختلف استفاده میکند. باید توجه داشت در صورتی که کاربری فضا از اهمیت ویژه ی فرهنگی، اجتماعی برخوردار باشد کانسپت طرح اهمیت بیشتری خواهد داشت. کانسپت می تواند براساس نوع کاربری فرمی یا مفهومی باشد مثلا در پروژه هایی مانند بیمارستان ها و پایانه های مسافربری که روابط فضاها و رفت آمد در آن در اولویت قرار دارد کانسپت از رویکرد کاملا مفهومی فاصله می گیرد و بیشتر فرمی هستند.

  • به عنوان مثال، زمانی سبک گوتیک کانسپ قیاسی طراحان معمار برای ساخت دانشگاه ها و کلیساها بود.
  • نقشه های جزئیات بنا به سازندگان اجازه می دهند تا به طرح ذهنی معمار پروژه، کالبدی فیزیکی ببخشند و به کمک مصالح آن را قابل لمس و قابل سکونت کنند.
  • البته مهندسین صنایع و شرکت هایی به صورت تخصصی مطالعات امکان سنجی Feasibility study را می توانند انجام دهند اما بهتراست اینکار همراه با یک مشاور معماری انجام شود.

طرح های سریع و خطی با استفاده از خطوط اسكيسی و سریع انجام می شوند. این نوع خطوط به ما کمک می کنند تا راحت تر هر آنچه در ذهن داریم را روی کاغذ بیاوریم به خاطر داشته باشید که شما در شروع کار هستید و نباید انتظار طرح های جانانه و موفق داشته باشيد. تا هر آنچه از اتود زدن هایتان آموخته اید با دستتان هماهنگ شود، مدت زمانی را نیاز دارد، پس از ترسیم طرح، عملکرد آن را زیرش یادداشت کنید. به منظور شناختن اصول طراحی در معماری و معماری داخلی و در وهله بعد آموختن عناصر مبلمان از قبیل میز و صندلی، تخت خواب، کابینت و قبل از هر چیز لازم است تا با اصول اتود زدن در معماری آشنا شویم و به تمرین بپردازیم. برای اتود زدن هم در مرحله نخست نیاز به دانستن اهمیت خط و تقویت خط داریم.

هزینه ها و مخارج اجرا به عامل های زیر بستگی دارد:

گر چه نمی توان گفت که همه فضاهای خانه مردم شبیه به یکدیگر می باشد و در واقع به جهت طراحی کردن پلان هر ساختمانی می بایست الگوی زیستی آن محله را مورد توجه قرار داد. بعدازاینکه به کشیدن طرح های سریع و خطی عادت کردید و توانستید در مدتی محدود، یک اثر را بر روی کاغذ بیاورید؛ بهتر است آن ها طراحی معماری و شهرسازی را تکمیل نمایید. به طور مثال برای طرحتان فیگور (طراحی سریعی از انسان) و دیتیل های معماری طراحی کنید و یا از تکنیک های مختلف رنگ برای ارائه این طرح ها استفاده کنید. معمولاً در مورد طرح های سریع برای پرداخت کردن و راندو از رنگ های کمتری استفاده می شود، هدف از این مرحله، حس و حال دادن به طرح و معرفی بهتر آن است، به این مرحله در بیان بصری معماری، فن راند و می گویند.

طراحی معماری فاز یک

همینطور در این سبک از طراحی پیچیدگی های طبقات نیز به نمایش در می آید. طراحی معماری باغ های ایرانی از ایرانیان باستان که اصالتاً کوچ نشین بودند و باغ های اردوگاهی را با شخصیتی بسیار متفاوت با باغ های امپراتوری روم ساختند به جا مانده است. همانطوری که می دانید بیش از نیمی از خاک ایران کویری است و سنت دیرینه باغ سازی وجود دارد که باعث رهایی از شرایط آب و هوای گرم تابستان و سرمای زمستان می شود. بهترین و قدیمی ترین نمونه در پاسارگاد است.طراحی معماری باغ های ایرانی تحت تأثیر شرایط...

اما از آن جا که عرصه نشیمن یک عرصه تقریبا عمومی محسوب می شود، نباید به گونه ای باشد که فعالیت های آن عرصه آرامش را از عرصه خصوصی بگیرد. در حقیقت این عرصه خصوصی، اتاق پدر و مادر و اتاق بچه ها و همچنین اتاق مطالعه را در بر می گیرد و همان طور که بر همه آشکار می باشد، فعالیت هایی از جمله خوابیدن و استراحت، عوض کردن لباس، کتاب خواندن و گاهی کارهای دیگر در این عرصه رایج می باشند. پیشنهاد می کنیم از پست طراحی معماری اتاق انتظار مطب دیدن کنید. به منظور طراحی های خوب، ذهن هر معمار، به تجسم بالا نیاز دارد تا بتواند هر آنچه را که به صورت سه بعدی در ذهن تجسم می کند را به صورت دوبعدی به تصویر بکشد. حال سؤال این است که برای بالا بردن قدرت تجسم چه باید کرد؟ معماری داخلی همانند معماری به معنی خلق یک اثر به صورت کاملاً ذاتی نیست بلکه یک پدیده کاملاً پیوسته و تجربی است که به صورت پله پله طراحی می شود.